Nyhet

Matty's montage: Nu byggs USAs första TC-kanaltork

Just nu byggs den första, av två, TC-kanaltorkar hos Pleasant River i Maine. Valutecs Mattias Henriksson, som döpts om till ”Matty” av kollegorna på plats, åkte nyligen på sin andra resa till sågverket för att leda arbetet.

– Det är annorlunda att leda ett team när allt är på engelska. Verktyg och facktermer är inte de första glosorna man lär sig, säger Mattias som menar att samarbetet fungerat bra mycket tack vare en bra försteman hos det amerikanska montageteamet.

– Han heter Phil Smith och är tydlig och pålitlig. I USA är det mer hierarkiskt än vi är vana vid i Sverige och de litar mycket till hans order. Drivet behöver komma från ledningen och det finns definitivt hos Phil.

Samarbetet med sågverkets VD och ägare Jeff Brochu har också fungerat bra.
– De ser till att jag har det bra och är nöjd och glad. De har fixat boende, ser till att jag har batterier till maskiner och så vidare. Jag förstår att Jeff har mycket, men han ställer upp allt som går.

Boots, jeans och hard hats
Just nu befinner sig Mattias återigen i USA efter en kort andningspaus på hemmaplan i Sverige. Medan den första svängen handlat mycket om att gjuta plattan och avlastning kommer nu allt mer fokus att ligga på själva montaget.
– För mig är det viktigt att förklara varför vi gör som vi gör när vi bygger. De är rutinerade, men det är första virkestorkarna som de bygger. Med bra utbildning så tror jag att det kommer att gå att lämna över mer ansvar efter att 2-3 zoner är klara. Men portarna är viktigt att vi gör tillsammans. Det är många moment och många detaljer som ska stämma för att det ska bli rätt.

Tidigare har de bland annat byggt stålstommar till anläggningar på pappersbruk runt om i USA.
– Sedan har de ett bra tänk kring säkerhet. Man kanske inte tror det vid första anblick då dom kommer med sina boots, jeans och hard hats, men de är noga med sele och har en väl utarbetad arbetsmiljöplan från Fastco, som deras företag heter.

Från hemmaplan backas Mattias främst upp av projektledaren Andreas Lövgren och konstruktören Caroline Lohman.
– Logistiken är en helt annat typ av utmaning än att bygga på hemmaplan. Dessutom är det ganska känsliga produkter som forslas över, så det gäller att inget blir skadat. Inget får saknas, men det har fungerat otroligt bra så långt.

Via Göteborg och Montreal
Till varje projekt levereras 27 containrar med material. Från Skellefteå tar det sedan cirka fem veckor innan det via Göteborg anlänt till Montreal i Kanada. Därifrån fraktas det sedan med bil till sågverket i Maine.
– Vissa containrar behöver flera dagar för att lasta av, andra kan gå på 40 minuter. Det beror på. Sedan är utrymmet begränsat på sågverket vilket kan ställa till det ibland.

Mattias kommer att jobba med projektet under hela 2019. Den första TC-kanaltorken ska driftsättas i oktober, och den andra som börjar byggas inom kort driftsätts i slutet av november.
– Jag jobbar gärna längre perioder på plats. Det är 24 timmars resa från dörr till dörr när jag åker och det blir ändå en ganska stor omställning. Jag tycker att jag hittat en bra rutt med att flyga till New Jersey, sedan vidare till Bangor i Maine, men sedan är det flera timmar med bil innan jag är framme. Men det är bara roligt och lärorikt. Jag lär mig mycket, både om andra sätt att jobba och om människor.

FAKTA: DET HÄR ÄR PLEASANT RIVER
Pleasant River är ett familjeägt sågverk i den fjärde generationen. De trycker en amerikansk flagga på varje bräda som en kvalitetsgaranti och den årliga produktionen uppgår till 100 miljoner board feet, eller cirka 240 000 kubikmeter.

Nerladdningar

Kontaktpersoner

Dela på facebook